Jeg vil
perspektivere novellen "Kniven" af Necati Cumali (1969) til den
erotiske novelle af Anaïs Nins "Kvinden i Klitterne".
Her vil jeg have
fokus på, hvordan mandighed udspiller sig i en gøren fra hver af karakternes side. Jeg vil samtidig sætte
spørgsmålstegn ved deres egen vilje efter mandighed eller om der er andre
faktorer som spiller ind i deres målsætning efter selvtillid og mandighed.
I "Kniven"
støder man på en karakter som er en
usikker og som prøver at findeselvtillid ved symbolsk madlighed. Kniven er her
symbolet på mandigheden hos den 12-årige dreng Zeynel.
Fænomenet hvor karakteren opnår en øget selvtillid via
en større mandighedsstatus Kan også observeres i Anaïs Nins novelle "Kvinden i
Klitterne", hvor en søvnløs, liderlig og forvirret ung mand midt om natten
forvilder sig ud i klitterne ved en strand. Han finder en kvinde gående, og
følger efter hende. Jo tættere han kommer på hende, jo mere tændt blive.
Ligesom Zeynel som jo større kniv han får jo mere mandighed og selvtillid, som
også udtrykkes da han med det samme vælgerne den største kniv der er.
Titlerne
"Kniven" og "Kvinden i klitterne" indikerer en fælles
mandighed, da ordet 'kniven' for det første ikke bare r en kniv, men den
kniv, og ordet kniv også kan omtales som den mandlige kønsdel. Zeynel tager den
største kniv, eller dolk, som derved viser at han gerne vil opnå den største
mandighed. Titlen på Anaïs Nins "Kvinden i Klitterne" fortæller noget
om kvindelighed, som derfor også fortæller at der en mandighed. Ligesom hvis
der er noget godt vil der også altid være noget dårligt.
Jagten på mandlighed
både for manden i klitterne og Zeynel er også en søgen efter identitet. Hvem er
de før deres gøren? Efter er de en dreng
med en kniv, og en mand som kan forføre kvinder. Det må være både identitetsdannende
og selvværdsdannende. Zeynel kommer til
at føle at han kan klare de drenge som banker ham med denne kniv, men også
generelt er bedre rustet til livet. Det ses også da manden i klitterne får en
boost, da han dolker kvinden i klitterne. For hvis han via sin forførende
mandlighed kan få en kvinde ved disse omstændigheder, så kan han få alt.
Man kan også
spekulere omkring om det overhovedet er mandighed de to karaktere har brug for
og søger. Eller er det bare en konkret og
mere nem vej til selvtillid og selvværd? Er det andre instanser i hver
historie som fortæller, og indirekte
og direkte presser dem, til tankegangen om at mandighed er bedre, mere
rigtigt og sikrere. Zeynel bliver presset af sin tradition med sin far som gør
det beskidte arbejde ved at give ham en kniv, som et værktøj der kan forsvare og opnå en mandlighed. Det kan også ses med manden i klitterne
hvor mandigheden er størst når der er en
tydelig kvindelighed.
Når kvinden er
kvindelige er manden i klitten mandig, når Zenyels kniv er stor er mandigheden
ligeledes stor.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar